AA muhabirinin Rekabet Kurumundan aldığı bilgiye nazaran, dijitalleşme, iktisadın tüm dallarında ihtilal niteliğinde yenilikleri de beraberinde getiriyor.
Giderek artan bir süratte ve daha evvel görülmemiş ölçekte tüm kesimlerde tesirini hissettiren bu süreç, öteki yandan da teşebbüsleri, tüketicileri ve dolayısıyla rekabeti çok çeşitli boyutlarıyla dönüştürüyor.
Bu tarafıyla yenilikçi dijital eserlerin ve iş modellerinin gelişimi, rekabet politikası ve rekabet hukuku uygulamalarında yeni zahmetleri ortaya çıkarıyor.
Rekabet Kurumu da dijital çağın dinamiklerini dikkate alarak, gelecek dönemin rekabet politikasını şekillendirirken, tüketici dostu inovasyonların odağında olduğu iş
modellerine yaklaşmayı hedefliyor.
Bu istikametiyle yenilikçi dijital eserlerin ve iş modellerinin gelişimi, rekabet politikası ve hukuku uygulamalarında yeni güçlükleri ortaya çıkarıyor.
Küresel ölçekte son yıllarda giderek artan bir süratte tüm dallara nüfuz eden dijital platformların ve ağların ortaya çıkardığı yeni ekonomik sistem, regülasyon ve rekabet ilişkisine yeni bir bakış açısı getiriyor.
Başta ABD, Avrupa Birliği (AB) Komisyonu ve önde gelen Birliğe üye ülkelerin rekabet otoriteleri olmak üzere, pek çok ulusal ve uluslararası kuruluş, bu yeni iktisat modelinin ortaya çıkardığı rekabet sorunlarına yanıt verebilecek fonksiyonel bir rekabet hukuku uygulaması ve siyasetini tartışmaya başladı. Yapılan değerlendirmeler sonucu ülkeler rekabet alanında farklı raporlar ortaya koydu.
– Dijital çağın rekabet kuralları işlenecek
Rekabet Kurumu da bu gelişmeler ışığında dijital iktisadın mevcut rekabet uygulamaları bakımından ortaya çıkardığı zorlukların aşılması gayesine yönelik olarak gelecek dönemde izleyeceği siyasetlere rehberlik etmesi gayesiyle “Dijitalleşme ve Rekabet Politikası Raporu” çalışması başlattı.
Çalışmada, dijital çağda rekabet politikası amaçlarının ne olması gerektiği, dijital platformlara uygulanacak kuralların nasıl şekilleneceği üzere konuların kıymetlendirilmesi planlanıyor.
Çalışmanın ana hareket noktalarından birini iktisadın çok çeşitli kesimlerinde ortaya çıkan platformlar oluşturacak.
Dijitalleşme, çeşitli alanlarda esaslı değişiklikler meydana getirirken, arama motorları, fiyat karşılaştırma siteleri, toplumsal ağlar, paylaşım ekonomileri gibisi yeni iş modellerini aktüel hayatın bir kesimi haline getiriyor.
Rekabet hukukunun bu tür platformlara nasıl uygulanması gerektiğine ait bir vizyon oluşturulması gayesi, çalışmanın odaklandığı temel hususlar ortasında yer alıyor.
Bu çalışma yürütülürken, dijital ekonominin temel özellikleri ortasında yer alan, ölçeğe nazaran ekstrem getiri, ağ dışsallıkları, datanın ehemmiyeti üzere konular kıymetlendirilerek Türkiye’de aktif platformlar ve toplumsal ağlar rekabet hukuku kapsamında tahlil edilecek.