1. Haberler
  2. Teknoloji
  3. Önümüzdeki 5 yıl televizyon ve radyoları ne bekliyor?

Önümüzdeki 5 yıl televizyon ve radyoları ne bekliyor?

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Kanal 7 Medya Gurubu Planlama ve Teknik Daire Başkanı Muzaffer Şafak, yeni yılda radyo ve televizyon yayıncılarını bekleyen zorluklar ve yaşanacak teknik gelişmeleri kıymetlendirdi: 

 

 

Her geçen gün Televizyon izleyicilerinin izleme tercihlerinin değiştiği görülmektedir. Yayınlara erişimin çeşitlenmesi ve internetin yaygınlaşması, suratlarının artmasıyla iletilen içeriklerin kalitesi ve çözünürlüğünün yükselmesi sebeplerin başında sayılabilir.

Bunlara ek olarak Mobilite’nin artması da bu değişimi hızlandırmaktadır.

 

 

Yakın gelecekte tüm alışkanlıkların ve izleme seçeneklerinin esaslı halde değiştiğini görebileceğiz.

Her ne kadar hala uydu erişiminin tesiri sürse de bir süre  daha bu tesir azalmadan devam edecek üzere gözükmektedir. Lakin unutulmalıdır ki 5 G’nin yararları sanayi 4.0 a olan etkilileri de dahil edildiğinde  bireyler , cihazlar  ve sistemlerin  senkronize olmasıyla tüm olgular tekrardan dizayn edilecek bu husus yakın gelecekte gündemde uzun mühlet yerini koruma edecektir.

5 G nin faydaları ve uygulama sorunları konuşulsa  da ,henüz gündemde olmayan    6 G nin özellikleri ve faydaları  yurt dışında özellikle Uzakdoğu da başladığını görmekteyiz. 

Geriye yaslanıp baktığımızda neler olmaktadır diye sormadan edemiyoruz.

Neden bu kadar hızla teknolojiyi ,ilişkileri,içerikleri  tüketmeye başladık ? Teknolojinin fonksiyonu  kaliteyi , ekonomiyi ve faydayı bireylere sunmak yahut sağlamak olmalıdır.

İyi de, bu ivme neden son yıllarda logaritmik formda arttı ve hala daha artarak devam etmektedir ?

İnsanlar TV alıcılarını radyolarını telefonlarını ( akıllı cihaz demek daha doğru) bir yıl geçmeden az bir özellik eklendi diye değiştiriyorlar ? insanların çabucak hemen tamamı uçakta arabada  ( araç sürerken bile) otobüste bilumum vasıtalarda neden başları  hep eğiktir?

Neden, hep ve durmaksızın yazışıyorlar? Yazıyorlar ? Bir de bu gözle değerlendirelim. 

Endişe edilir ki  bu durum, Hedonizm’in acımasız  hatta insafsız bir yüzü üzere.

Büyük bir makinada farkında olmadan  toplum şekilleniyor yada sanki öğütülüyor gibi !.

Konu sosyal alana kaydı bir miktar, ancak hangi bahis artık tek tek ele alınıyor ki ? yakınsama teknolojide olur diye bilinirken artık her alanda kendisini göstermektedir.

Tekniğe dönecek olursak ana konu Televizyon izleme, kalite ve televizyon gelirleri. Her biri el yakıcı sorunları da beraberinde taşıyor. 

Önceki yıllarda Televizyonun öğrenmeye etkisi elbette yüksek denilebilirken artık internetin uçsuz bucaksız dünyasında ;  doğru, eğri, yalan ,yanlış hatta tehlikeli bilgilere  her yaştaki birey artık saniyeler içinde 7/24 kitapsız, kütüphanesiz ve zahmetsizce  erişilebilmektedir.

Bu bilgilerin tehlikeli denilebilecek çeşitlerinin tahlillerinin yapılması , filtre edilmesi en azından genç dimağlara ziyan vermeden makul ölçülerde engellenmesi de devletin misyon alanına girebilir.

Fayda  ve zararın  iyi ve berbatın böylesine iç içe olduğu  ve ayrıştırmanın  epey güç olduğu öteki bir olgunun varlığı sanıyoruz sıkıntı bulunabilir.

Geriye kalan alan, eğlence ve spor.  Eğlencenin seçenekleri ise sayılamayacak kadar çeşitli olmak üzere internet mecralarında  çok sayıda mevcut.

Orta kuşak izleyici,  cümbüş ihtiyaçlarını TV yayınlarından karşılamakta, geri kalan genç kuşaklar  ise TV  yayınlarına itibar etmeden bahsedilen internet mecralarını kullanarak hatta interaktif olarak katılarak eğlenebilmektedir. 

Geriye kalan SPOR, evet bunun şimdi alternatifi yok üzere. Bir sürede daha  bu şekilde devam edecek gözüküyor. 

5G ile birlikte TV yayıncıları bu alanı da kaybedecek gibi .Evet iddialı,  ancak her olgu, eğlence ,eğitim, teknoloji, spor, sosyalleşme ,haber ve akla ne gelirse tüm etkinlikler internet üzerinden yapılacak. İzleyici topu hangi kameradan takip etmek istiyorsa teknoloji bunu da seçilebilir  hale getirip izleyicinin kullanımına sunacaktır. Bu  durum elbette  kehanet  değildir.  

Sürücü aracını kullanırken  instagramda neyi takip eder ki ?  Whatsapp’ta hangi önemli ve can alıcı  konuyu muharrir  yada okur ?  Gerekli midir?  Tehlike neyin önüne geçmektedir ?

Trafik ışıklarında, sarı yandığında klaksona basmayınız ihtar levhaları olduğu müddetçe

5G ile ne yazık ki bu kullanımı çok daha artacaktır.

2018-2019  Televizyon kuruluşlarının reklam gelirleri bir evvelki yıldan yalnızca %1 artış göstermiş, Digital alandaki internet reklamları ise %17’nin üstünde  ve bu mecranın geliri hızla artmaya devam ediyor.

Diğer yandan İnternette yer alan siteler ,kişiler, yayınlar kısacası tüm içerik üreticilerinin  neredeyse tamamı   ‘’TIK peşinde ’’  ise,  rekabeti arttıran ,  insani davranışları  ve kuralları zorlayan hatta sonları olmayan akıl dışı bir  duruma dönüşüyor.

TV kuruluşları için de henüz  erken de olsa  yakın gelecekte izleyicilerini  kendi kanallarında  tutmak için çeşitli bonuslar vereceğini bile görebileceğiz. Kazan kazan hakim olacak üzere.

YouTuberlerin kliplerinde ısrarla söylediği üzere like’larsan sana da bonus verilecek? 

İleriye yönelik biraz daha gözü pek bir projeksiyon yaparsak ,izleyicinin talepleri , çeşitlilik ,süreçlere iştirak (etken olma) interaktivite , ekonomik, güncel ve en kıymetlisi hız , hatta anında enformasyon talep ediyorlar . Bu öylesine abartılıyor ki  araç kullanırken ! bile  ferdî bağlantı devam etsin istiyor? 

Peki, bu durumda  yayıncılar ne yapacak ?  Bu talepleri klasik  tek taraflı edilgen yayınlarını izleyiciye sunmaya devam mı edecek ?  yoksa başka tahliller mi bulacak. Mevcut öbür internet mecralarında tahlilin  ip uçları görebilmekteyiz.

Doğrusu, çetrefilli ve sıkıntı bir konu.. Bu tekniği ve içeriği yayınlarına taşıyamayan kuruluşlar güç durumda kalacak hatta müşterilerini internet mecrasına kaptırabileceklerdir.  

Yayıncı,  içeriklerini %97 oranında uydu ve öteki platformlar ile abonesi  hızla artma eğilimindeki IPTV  ve OTT  mecralarından iletirken, öteki yandan yayıncılıkta neredeyse terk edilen standart defination  yada kıymeti git gide azalmaya başlayan   High defination formatta iletmeye devam ediyor.  

Rekabetin artması nedeniyle yayıncılar bununla baş edebilmek için  HD den bir an evvel 4K geçmenin hazırlıklarına başlamıştır. Bu yayını başlatan var mı ? Henüz yok. Birkaç  belgesel kanal  ile birkaç platformda az sayıda dokümanter içerikler dönüyor.

8 K yayınların kimi ülkelerde başlaması  ile birlikte  bu içerikleri oluşturmak ve iletmek için efektif teknolojilerin de gelişmesi devam etmektedir.

Konuyla ilgilenen dal paydaşlarının bir kısmı  “5 G’nin gelmesi yıllar alır ! , 6 G ise şimdi hayal ! ‘’ şüphesi yahut öngörüsüne rağmen Teknolojiye ve toplumsal statüye ehemmiyet veren hatta önceleyen ve seven halkımız bunları en kısa müddette talep edecektir.

Dahası, Elon Musk  internet iletimi yada erişimi için  broadband  alçak yörünge uydularını hazır etmekle uğraşıyor, yakında kullanıcılar  interneti kesintisiz ve dünyanın  her yerinden akıllı telefonlarıyla  ücretsiz! kullanabilecekler. 

Bu sistem üzerinden  internet hizmeti verecek servis sağlayıcıların  milyonlarca aboneden elde edeceği kullanıcı  profillerine ilişkin dataları toplamak onlar için elbette çok değerli ve kazançlı bir iş  kolu olacaktır. Büyük toplumsal medya platformlarındaki bu çeşit kullanıcı verilerinin  yüksek bedellerle satıldığı bilinmektedir. Musk, yatırımını kısa müddette bu formda çıkarabilecektir.

Diğer bir yarar ise TV İzlemenin internet üzerinden yapılmaya başlamasıyla  değerlendirme  ve ölçme tekniklerinin  kesintisiz sürekliliği nedeniyle net bilgilere dönüşmesi , izleyicinin tüm tercih ve davranış modellerinin tahlili  ve ekonomik pahaları  ile  bunlardan ferdi tüketim  sonuçlarını çıkarmak  profesyoneller için hiç de zor  olmayacaktır.

Bu durum reklam verenler için de  hayli bedelli  ve değişik bilgiler olacaktır.

İzleyiciler böylesine bir cenderenin içinde seçeneksiz biçimde  yer almak ister mi?  Bilinmez.

Ancak günümüzde bilhassa genç neslin  klasik mecralardan TV izleme hissesinin  

İnternete  evrilmesi  bunu  doğrular niteliktedir. 

TV yayınları şimdilik belirli  yaş grubundaki izleyicilere hitap ettiğini, izleyicinin eğlence ve spor yayınlarını izlemenin yanı sıra  popülerliğini  her geçen gün  artıran internet sinema platformlarından yana tercihlerini kullanmaya başladığını bu yönelimin çok sayıdaki haber  ve cümbüş kanallarına olan ilgiyi azalttığı  da görülmektedir.

Konuyu daha da netleştirirsek genç nesil,  evlerinde kullandığı 40 inch  ve üstü  HD yahut 4 K TV alıcısından klasik yayınları yani uydu ve   Uydu platformları yerine,  internet üzerinden alınabilen “her türlü ” yayını ve içeriği  zamana bağlı kalmaksızın kendi belirledikleri tipleri   izlemeyi tercih etmeye başlamıştır. Bu yönelim 5G ve üstü iletimler ile her geçen gün artacaktır.

Bu bilgiyi dayanaklar mahiyette 2014 te uydudan yayın yapan TV kanalı sayısı 600 civarındayken günümüzde 400’e kadar azalmıştır. Bilgi tekrarı olsa da ,  BTK,  2018 yılı  Pazar bilgi raporunda, data tüketimlerine nazaran ;  2008 de 6 milyon olan geniş bant abone sayısının 2018 yılı birinci çeyreğinde 70 milyona ulaştığı, bu sayının bir evvelki çeyreğe nazaran % 1.7 olarak süratle yükseldiği görülmektedir.

Bu artışın taşınabilir ve sabit çizgilerdeki oranı ise,  sabit sınırlarda %  12.3, mobilde  %57.2 olduğu , Veri kullanım ölçüleri da ; 2018 yılı birinci çeyreğinde kablo dahil  internet kullanımı 3.156.234  TByt.   Bu kullanımın    %91 bilgi indirme  % 9 bilgi yükleme olarak gerçekleşmesi, data tüketiminin % 57.2 olması ve her geçen gün artmasının  kıymetli olduğu anlaşılmaktadır. 

Bu bilgiye ek olarak geniş band sabit internet veri trafiğinin  % 22,  taşınabilir veri trafiğinin % 57  olarak gerçekleşerek 534.778 Tbyt tan 842.208 Tbyt  çıkması , bu payın  içinde TV ve Radyo yayın izlemenin  azımsanmayacak oranda  olduğu düşünülebilir.

Bu bilgileri dayanaklar nitelikte, 2017 yılı  Consumerlab TV ve Medya Raporuna nazaran;

– Dünyada taşınabilir aygıtlar üzerinden TV ve görüntü izleme oranı son altı yılda yüzde 85 artması,

-Türkiye’de 16-24 yaş ortası kullanıcılar TV ve görüntü izlemek için en çok akıllı telefonlarını tercih etmesi,

-2014’den günümüze taşınabilir aygıtlar üzerinden içerik izleme yılda kişi başına 250 saat artması,

-Mobilden izleme, TV ve görüntü izleme toplam vaktine haftalık 5,3 saatlik bir dilim eklerken,   sabit TV’den içerik izleme haftalık 0,2 saat kısalması,

 -TV üzere sabit ekrandan izleme oranı ise tıpkı devirde yüzde 14 azaldı.

-Türkiye’de bilhassa 16-19 ve 20-24 yaş ortası gruplar TV ve görüntü izlemek için en çok akıllı telefonu tercih ediyor olması da tabloyu net biçimde ortaya koyuyor.

RADYO :

Görüntü ve kapladığı veri ölçüsü nedeniyle radyodan dezavantajlı olan TV yahut manzaralı yayınlara ek olarak Radyodan da bahsetmeliyiz. 

Bu iletim  şeklinin  özellikle internet üzerinden iletimi tüm dünyada  ( Radyo yayınları )  öylesine artmış durumdadır ki lisans ve telif bir yana bırakılırsa teknik olarak her girişimcinin yapabileceği bir iş kolu haline gelmiştir.

Ülkemizde ise,  2019 yılında RTÜK’ün yayımladığı Radyo,Televizyon ve İsteğe bağlı yayınların internet ortamından sunumu hakkında yönetmelik ile bu alan regüle edilerek  internet yayıncılığı lakin lisans alarak yapmak mümkün hale getirilmiştir.

İşin idari kısmı bu şekilde,  tekniği ise oldukça kolay ,ekonomik ve zahmetsiz,  bu alanda yüzlerce yayıncı yada teşebbüsçü internet üzerinden  personele gereksinim duymadan yayın yapabilmektedir.

Bu kolaylıklar nedeniyle meydana gelen Rekabet ise tahminlerin çok üzerindedir. Ülkemizde Radyo yayınları uydudan, uydu platformlarından Iptv , Ott platformlarından ve kablo sistemleri ile analog FM vericilerinden ve nihayet tekil olarak  internet üzerinden yapılmaktadır. 

Diğer iletim, karasal yayınlar ile 87.5 Mhz /  108 Mhz bandında200 Khz aralıkla ve bazı şehirlerimizde 

100 adedin üzerindeki verici  istasyonlarından  standart dışı , ( 200 Khz) yıllardır yapıla gelmektedir. Bir kaç emisyondan bu kadar sayıda Radyo yayını yapan başka  ülke bulunmamaktadır.

Türkiye’de yaklaşık  1000 adet R1-2-3 klasmanında  radyo yayın yapıyor. Bunun %70 kadarı mahallî. Yeniden örnek olsun,   İstanbul metropolüne yayın ileten istasyon sayısı 107 adet,  bu türlü bir sayı dünyanın hiçbir metropolünde yok , bu durum iktisada , teknolojiye muhalif . Pekala bu sürdürülebilir mi? Elbette hayır.

Yapımı tamamlanan Küçük Çamlıca seyir kulesinden  yaklaşık bu sayıdaki radyo vericisi  birlikte ve tek noktadan yakında yayına başlayacaktır. Yayıncılar olarak  vericilerin problemsiz halde çalışmasını  bekliyoruz.

Dinleyiciler bu yayınları bilhassa araçlarında takip ederken araç dışında ise akıllı telefonlardan çeşitli platformları kullanarak dinleyebilmektedir. İnternet  kullanımının ucuzlaması ve çeşitlenmesi 

nedeniyle genç jenerasyonlar kesintisiz olarak ulusal ,yerel ve yurt dışı radyo yayınlarına kolaylıkla erişebilmektedir.

Planlanan Sayısal karasal radyo yayını başlayana kadar  araçlarda mevcut analog vericilerden  ve çoğunlukla internet üzerinden  radyo yayınları iletilmeye devam edecektir.

 Yıllar evvel yurtdışına ve okyanus ötesi ülkelere zorlukla iletilmeye çalışılan  yayınlar SW ( KD ) kısa dalga radyo yayınlarına stratejik münasebet dışında  artık gereksinim kalmamıştır.   

5G’nin yaygınlaşması ile birlikte  ,DAB  plus  alıcısı olmaksızın doğrudan internet üzerinden tüm radyolar dinlenebilir olacaktır. 

Hata yakın gelecekte yüksek RF güçleri kullanmaksızın, TV , Radyo yada diğer içerikler 5G yahut başka internet mecralarından kabul edilebilir işletme masrafları karşılığında izleyiciye ulaştırmak mümkün olacaktır. Bu duruma klasik yayıncılar bu günden hazırlıklı olmalıdır.

İletim tekniklerinin sadeleşmesi ,iyileşmesi ,kalitesinin artması ve yayın  kapsamasının bölge ile hudutlu kalmaksızın dünyada erişebilir olmasıyla, TV ve Radyo yayıncılığında  teknik ,içerik ve  izleyici tercihlerinde radikal değişiklikler kaçınılmaz olacaktır.

İzleyici ve dinleyiciye  kaliteli içeriklerin ekonomik  iletimi  kolaylaştığında  sektöre daha çok yayıncının katılacağını  bekleyebiliriz.

Çok sayıdaki yayıncı,  sürdürülmesi zor  olan bu rekabet içinde yerini alacaktır.

Bu gelişmeler sonucu çok sayıdaki klasik TV ve Radyo kuruluşları ile  internet TV ve Radyoculuğu arasında  gerçekleşecek  sert rekabet uzun sürmeden internet yayıncılığı lehine neticeleneceği düşünülebilir.

Klasik Televizyon ve Radyo  yayıncılığının önündeki temel sorunun  tek istikametli iletim olarak tanım edilebilir.

Az sayıda da olsa HBB özellikli alıcılarının sunduğu imkanlar ve öbür araştırmalar  İzleyici ve dinleyici profili ve davranış dataları tahlil edildiğinde genel bahisler dışında tematik yayınlara olan ilginin yükseldiği ve imkan olduğunda etken olmak istediği görülmektedir. Bu iştiraki ve çeşitliliği sunan kuruluşlar öne geçecektir.

Etkileşimli yayınları  uydu ve vericiler ile gerçekleştirmek mümkün olmadığı için izleyici ve dinleyiciler internet iletimi üzerinden yapılacak etkileşimli yayıncılığı daha çok  tercih  edecektir.

Bu nedenle klasik iletim teknikleri olan uydu ve karasal yayınların ehemmiyetinin  azaltacağını  söylemek mümkündür.

Gelecek 5 yıl içinde TV , Radyo ile  diğer içerik üreticilerinin  izleyici ve dinleyiciye erişmek için efektif, ekonomik ve etkileşimli mecra,  sanıyoruz internet ve interneti sunan gelişmiş teknolojiler olacağını  öngörebiliriz.

KAYNAK: HABER7

Önümüzdeki 5 yıl televizyon ve radyoları ne bekliyor?
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Aksaray Olay ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin