Elazığ Sivrice’de meydana gelen 6.8 büyüklüğündeki sarsıntıda can kayıpları yaşanırken kimi vatandaşlar da sarsıntıdan yaralı olarak kurtarıldı.
Deprem sonrası enkaz bölgelerinde arama kurtarma çalışmaları titizlikle sürdürülürken birçok vatandaş da cep telefonları aracılığıyla gruplara ulaştı. Enkaz altındayken UMKE vazifelisi Emine Kuştepe’yle telefonla konuşan Azize Çelik üzere kimi vatandaşların bağlantı araçları vasıtasıyla gruplara ulaşarak hayata tutunmayı başarması da bağlantının hayati değerine dikkat çekti.
Dev ekranlardan takip edildi
Turkcell Şebeke Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gediz Sezgin de bölgede zelzele sonrasında gün içinde yaşanan irtibat trafiğine ait bilgileri paylaştı. Sezgin, zelzele öncesi 200 bin düzeylerinde olan arama oranlarında zelzele sonrasında büyük bir yükseliş yaşandığına dikkat çekti. Arama oranlarının 8 kat arttığını belirten Sezgin, zelzele sonrasında bölgede gün içinde 1.6 milyona yakın arama gerçekleştirildiğini tabir etti. Sezgin, afet durumlarında vatandaşları bağlantı ağlarını muhtaçlıkları ölçüsünde kullanma noktasında uyardı. Öte yandan, arama oranlarının 8 kat artması GSM operatörünün Maltepe’de bulunan merkezindeki dev ekranlarda takip edildi. Olağan vakitlerde düz bir biçimde ilerleyen çizgilerin zelzele ile birlikte bir anda üst hakikat çıktığı görüldü.
“200 binler civarında olan davet kurma sayısı 1.6 milyon düzeyine ulaştı”
İletişimin ehemmiyetinin Elazığ zelzelesiyle de gözler önüne serildiğini tabir eden Turkcell Şebeke Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gediz Sezgin, “Öncelikle sarsıntı bir doğal afet bu afetten etkilenen başta Elazığ ve Malatya olmak üzere bölgedeki yaralı vatandaşlarımıza acil şifalar, hayatını kaybedenlere de Allah’tan rahmet diliyorum. Allah bir daha bu türlü acıları bizlere göstermesin. Zelzele saat 20.55’te vuku buldu. Biz birinci andan itibaren çabucak öncelikle İstanbul Maltepe’deki teknoloji merkezimizde ve Diyarbakır Bölge merkezimizde iki adet acil kriz idare grubu oluşturduk. Birkaç saat içerisinde dokuz farklı kentten 100’den fazla arkadaşımız zelzele bölgesine ulaştı. Orada İçişleri Bakanımızın liderliğinde yapılan acil durum toplantısına da iştirak ettiler. Çabucak bölgede ne tıp bir durum var, rastgele bir şebekede kaybımız kelam konusu mu, değil mi diye gerekli incelemeleri başlattık. Sarsıntı olur olmaz şebekemizdeki davet trafiği inanılmaz derecede arttı. Olağan düzeyde 200 binler civarında olan davet kurma sayısı Elazığ vilayetinde 8 kat artarak 1.6 milyon düzeyine ulaştı. Öbür vilayetlerden bölgeye olan davetlerde da 3 katın üzerinde artışlar kelam konusu oldu” dedi.
“Depremde irtibat çok değerli ve kritik”
Doğal afet anlarında insanların yakınlarından haberdar olma isteği münasebetiyle irtibat ağlarının çok kıymetli bir fonksiyon gördüğünü söyleyen Sezgin, “Depremde irtibat çok değerli ve kritik. Rastgele bir bağlantı sorunu yaşamadık. Var olan bağlantı düzeyini daha yükseklere çekebilmek ismine birçok çalışma yaptık. Sarsıntının ardından etraf vilayetlerdeki taşınabilir baz istasyonlarımızı sarsıntı bölgesine sevk ettik. Birebir vakitte bu istasyonlar üzerinden wi-fi hizmetini fiyatsız olarak o bölgedeki vatandaşlarımızın kullanımına sunuyoruz. O esnada telefonunda rastgele bir dakika ya da verisi kalmayan ya da kalmama ihtimaline karşı o bölgede yaşayan tüm abonelerimize süratlice acil durum paketi tanımladık” diye konuştu.
“Vatandaşlarımızın bu alt yapıyı gereksinimleri nispetinde kullanması çok önemli”
Doğal afet anlarında insanların bağlantı araçlarını gereksinimleri oranında kullanması gerektiğini belirten Sezgin, “Deprem esnasında bağlantı bilhassa de taşınabilir irtibat çok çok değerli ve kritik. Vatandaşlarımız hem yakınlarının sıhhat durumlarıyla ilgili bilgi alıyorlar. Hem de kurtarma vazifesinde olan takımlar birbirleriyle bağlantı imkanı yakalıyorlar. Göçük altında kalan kimi vatandaşlarımızla kurtarma grupları cep telefonları üzerinden irtibata geçtiler ki bu bizim yaptığımız işin kıymetini ve üzerimizdeki sorumluluğu bir kere daha bize hatırlattı. Gerçek vakitte yanlışsız halde bağlantı imkanlarının kullanılması çok değerli.
Vatandaşlarımızın öncelikle gereksinimleri nispetinde bu alt yapıyı kullanması, gereksiz yere alt yapıyı meşgul etmemeleri çok kıymetli.
Bizim Turkcell olarak bu manada geliştirdiğimiz BiP diye bir iletileşme ve irtibat uygulamamız var. Uygulamamıza bir de acil durum butonu koyduk. Acil durum butonuyla aslında öncesinde tanımladığınız afet esnasında durumunuzla ilgili bilgi vermek istediğiniz yakınlarınıza tek bir tuşa basarak hem pozisyonunuzu hem de sıhhat durumunuzu bildiriyor” biçiminde konuştu.